ארומתרפיה מהי?

 

ארומתרפיה הינה שיטת טיפול באמצעות שמנים, והיא חלק מתחום שנקרא רפואת צמחים. בארומתרפיה משתמשים בתמצים הצמח. תמצית זו נקראת שמן אתרי (אתר = נדיף) או שמן ארומתי משום שהתמציות הן נדיפות. לכל תמצית ריח ייחודי ומכאן המושג ארומתי. שמנים ארומתים הם מאוד פעילים וחזקים ולכן לא משתמשים בהם ישירות על העור ויש לדלל אותם בעזרת שמן בסיס, שהוא כל שמן ממקור צמחי. ביכולתו של השמן הארומתי לחדור דרך האפידרמיס והדרמיס (שכבת עור עליונה ותחתונה) ולהגיע אל מחזור הדם.

 

כל השמנים הם אנטיבקטריאלים-נוגדי זיהום ומחטאים.

*שמן המופק מאורגנו למשל, פעיל פי 26 מכל חומר ניקוי אחר מחומרי הניקוי לבית.

 

כל שמן מופק מחלק אחר של הצמח, ישנם שמנים המופקים מהעלים בעוד שאחרים מופקים דווקא מהגזע. את שמן התפוז מפיקים מקליפת התפוז בעוד ששמן הנקרא פתית גרין, מופק מעלי עץ התפוז, ושמן נוסף הנקרא נירולי מופק מפרחי הפריחה של התפוז. זאת אומרת שניתן לפעמים להכין שמנים שונים שלכל אחד מהם תהיה השפעה שונה מאותו הצמח.

 

תהליך הפקת השמנים

1. זיקוק - מכניסים את הצמחים לתוך מיכל בעל שני פתחים, ומחממים ע"י קיטור, כאשר מהפתח התחתון יוצאת התמצית ומהפתח העליון יוצאים האדים.

2. סחיטה - למשל של קליפות הדרים.

3. המסה - שמים את הצמח בשמן ומשאירים בשמש ישירה לכמה ימים. שיטה זו היא יותר עתיקה והייתה נהוגה בעבר.

 

איכות השמנים

איכות של שמן תלויה במרכיבים שונים החל ממזג האויר ועד לשדות הנקיים שבהם הוא גדל, בצורת קטיפתו, הפקתו וכו', כמובן ששמן טוב לא יעבור ריסוס ומצב הגידול האופטימלי יהיה אורגני. שמנים יכולים להחזיק מעמד שנתיים בתנאי שהם סגורים באופן הבא: בקבוק זכוכית כהה, איחסון במקום חשוך וקריר בלי שמש ולחות.

*שמנים טהורים ולא מדוללים אמורים להתנדף כמו אציטון ולא להשאיר עקבות.

 

דרכי השימוש והטיפול באמצעות שמנים

1. הרחה - מולקולות השמן מגיעות לבלוטות הריח בשורש האף ומשם אל בלוטות במוח אשר לאחר מכן משדרות לנו להרגע, להתעצבן, או להפריש חומרים נוגדי דיכאון וכו'.

2. עיסוי - כאשר הוא מדולל בשמן בסיס ומחדירים אותו למחזור הדם באמצעות עיסוי. גורם להרפיה, מתיחה, כיווץ עור, שרירים ואיברים פנימיים.

3. לקיחה פנימית - ישנם שמנים שניתן לבלוע בעזרת מוליך כמו טוסט או דבש.

4. החדרה ריקטאלית – אופציה המיועדת לתינוקות בעיקר.

5. אמבט שמנים, קומפרסים ותרסיסים.

 

חשוב לזכור!!!

לא בכל אחד אפשר לטפל באמצעות שמנים.

אנשים שעברו כימותרפיה למשל צריכים לחכות חצי שנה, אנשים שלוקחים קורטיזון או סטראויידים, ביומיים הראשונים של הווסת אצל נשים, מומלץ לא להשתמש בשמנים, נשים בהריון, אנשים המשתמשים ברטין A, רטינול או אלפא הידוקסי.

 

יש תמיד להיוועץ באיש מקצוע אשר עבר הכשרה מקצועית המקנה לו יכולת לטפל באנשים בתחום זה.

 

*המאמר נכתב ע"י אלמוג שמש




הרשמה למועדון חברים:
שתף -
הוסף למעודפים שתף ב google שתף ב LinkedIn שתף בטוויטר שתף בפייסבוק שלח לחבר Add this
תרגום -  עברית | אנגלית | צרפתית | ערבית | רוסית